2018. október 15., hétfő

Írók egymás között - Hogy (ne) kommunikáljunk az olvasókkal


A különböző közösségi felületeknek köszönhetően ma már egyszerű kapcsolatot teremteni az olvasókkal, illetve az ő visszajelzéseik is villámgyorsan eljuthatnak az írókhoz, például a különböző könyves-olvasmányos oldalak segítségével. Szerintem ez nagyon klassz dolog, hiszen visszajelzést adni és kapni is fontos az író—olvasó kapcsolatban, ám veszélyes is lehet az alkotóra nézve, hiszen nem mindegy, hogy reagál az író egy-egy megszólalásra. Pláne, ha az olvasó értékelésében kritikát fogalmaz meg.

Bár még nem voltam ilyen helyzetben, azt hiszem, a legfontosabb, hogy első reakciónkat, hirtelen felindulásból semmiképp ne írjuk meg. Az író a saját imidzsét rombolhatja le, ha sértődötten visszaszúr az olvasónak. Márpedig az író minden megszólalásával magát minősíti, és egy ilyen incidens nem vet rá jó fényt. Pláne, hogy a negatívumok terjednek a leggyorsabban az interneten. Ha az író bunkó volt az olvasójával, annak biztosan villámgyorsan híre megy. Valljuk be, ez nem éppen a legjobb reklám.

Őszintén szólva nem tudom, kell-e egyáltalán reagálni a kritikára. Persze az sem mindegy, hogy valódi kritika vagy csupán provokáció áll a háttérben, mert erre is lehet példa... De ha mégis reagálunk, nagyjából annyit érdemes mondani, hogy köszönöm a véleményed. Ám semmiképpen nem mennék bele egy kellemetlen és értelmetlen vitába.

Az olvasói véleményekkel kapcsolataban nekem mindig Elizabeth Gilbert jut eszembe, aki azt mondta, hogy ezeket el kell tudni engedni. Ha tetszett az olvasónak az írás, tök jó, ha nem, hát ez van. El kell fogadni, hogy nem tetszhet mindenkinek minden, és ez nem is lehet a célunk. Hiszen saját szórakoztatásunkra írunk, nem igaz? J

Hogy Gabi, Fanni és Emma mit gondolnak erről a témáról, a nevükre kattintva megtudhatjátok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése